Categories Date

Training on the legal framework for occupational H&S in Quebec

Training on the legal framework for occupational health and safety in Quebec for AGF executives, managers and employees

In early 2016, Diane Lemelin put together a training session for AGF executives, managers and employees to inform them about the scope of their liability when it comes to OHS standards. In April and May, this training was provided to foremen and site supervisors at branches in the rebar/post-tensioning and scaffolding/access sectors in Quebec City, Montreal and Trois-Rivières. To date, only the foremen and site supervisors at Acier AGF in Longueuil, and in the post-tensioning division have not yet taken the training.  

The training focuses on the rights and obligations of workers and the employer in the matter of OHS, avenues of recourse available to workers, the inspection process and, most importantly, the liability of the employer, its representatives and workers. The administrative, civil, penal and criminal details of this liability were explained in detail. 

With regard to criminal liability, the Criminal Code places a specific obligation on the person supervising the work, as stipulated in section 217.1 of the Code:  

“Everyone who undertakes or has the authority to direct how another person does work or performs a task is under a legal duty to take reasonable steps to prevent bodily harm to that person, or any other person, arising from that work or task.” 

This obligation applies to the employer and to any other person who has been assigned responsibility for managing or performing work. For example, site supervisors and foremen must meet these criteria. If they fail to meet this obligation, the employer and its representatives may be found guilty of criminal negligence in the matter of health and safety. If the act of negligence results in a fatality, the person at fault may face a maximum life sentence.  

This new provision resulted from the tragedy at the Westray mine in Nova Scotia, on May 9, 1992. A methane leak triggered an explosion that killed 26 people. Gas detectors were deactivated, with the knowledge of supervisors and management. 

The case of project manager Vadim Kazenelson is an example of the recent application of Section 217.1. In January 2016, Mr. Kazenelson was found guilty of criminal negligence in an accident in which four workers died following in a scaffolding collapse. The workers who were on the scaffolding were not wearing harnesses and fell from the 13th floor of a building in Ontario. The Ontario Superior Court judge sentenced Mr. Kazenelson to three and a half years in prison. The employer, Metron Construction, was fined $750,000 for negligence. 

Lastly, this change to the obligations with regard to criminal liability makes it more important than ever to comply with OHS requirements. The session is part of the employer’s training obligations. It is aimed at informing the various stakeholders on a construction site and thereby preventing breaches of the law could have serious consequences. 

Capacitación sobre el marco jurídico de la salud y la seguridad en el trabajo en Quebec para los ejecutivos, directivos y empleados de AGF

A inicios del 2016, Diane Lemelin trabajó para poner en pie una capacitación destinada a los ejecutivos, directivos y empleados de AGF, con el fin de informarlos sobre la amplitud de su responsabilidad respecto a las normas de salud y seguridad en el trabajo. Durante los meses de abril y mayo, en los sectores Acier y Accès, se capacitó a los capataces y supervisores de obra de las sucursales de Quebec, Montreal y Trois-Rivières. Por el momento, los capataces y supervisores de obra de Acier AGF de Longueuil, al igual que los del sector post-tensión, no han recibido la capacitación.

La capacitación trata sobre los diferentes derechos y obligaciones de los trabajadores y del empleador en cuanto a la salud y la seguridad en el trabajo, sobre los recursos disponibles para los trabajadores, sobre el procedimiento de inspección y, lo más importante, sobre la responsabilidad del empleador, de sus representantes y de sus trabajadores. Las facetas administrativas, civiles, penales y criminales de la responsabilidad se explican detalladamente.

En lo que se refiere a la responsabilidad penal, el Código penal impone una obligación específica a la persona que supervisa un trabajo, de acuerdo con el artículo 217.1, el cual dice lo siguiente:

 “Corresponde a quien dirija la realización de un trabajo o la ejecución de una tarea o que esté autorizado a hacerlo, tomar las medidas deseadas para evitar que los demás sufran lesiones corporales.”

Esta obligación se aplica al empleador y a todas las demás personas a quien se confíe la dirección o la ejecución de un trabajo. Por ejemplo, los supervisores y los capataces de las obras responden a estos criterios. Así, al mostrarse despreocupado frente a esta obligación, el empleador y sus representantes pueden ser reconocidos culpables por negligencia criminal en materia de salud y seguridad. Si este acto de negligencia causa la muerte, la persona responsable está sujeta a una condena máxima de prisión perpetua.

Esta nueva disposición del Código penal, fue la reacción del legislador después de la tragedia producida en la mina Westray en Nueva Escocia, el 9 de mayo de 1992. Una fuga de metano que saturaba el aire provocó una explosión que causó 26 muertes. Los detectores de gas habían sido desactivados con el conocimiento de los supervisores y directivos.

El caso del director del proyecto Vadim Kazenelson es un ejemplo de la aplicación reciente del artículo 217.1 del Código penal. En enero de 2016, este director de proyecto fue declarado culpable por negligencia criminal, debido a un accidente por el derrumbe de andamios, el cual causó la muerte de cuatro trabajadores. Al no utilizar arnés, los trabajadores se cayeron de un andamio situado en el decimotercer piso de un inmueble en Ontario. El juez del tribunal superior de Ontario condenó al Sr. Kazenelson a purgar una sentencia de 3 años y medio de prisión. El empleador, Metron Construction, fue condenado a pagar una multa de 750 000 CAD por negligencia.

Finalmente, este cambio de obligaciones en materia de responsabilidad penal aumenta la importancia de cumplir con las normas de salud y seguridad en el trabajo. La capacitación se añade a las obligaciones de capacitación del empleador. Tiene como objetivo informar a las diferentes partes interesadas de una obra de construcción y así prevenir las faltas a la ley que pudiesen tener consecuencias graves.